През последните месеци текат преговори с инвеститори от Европа, Близкия Изток и Азия за проекти от 1.5 до 3 млрд. евро, които ще променят лицето на българската икономика, каза още Пулев на брифинга в Министерския съвет
България постигна голям напредък в автомобилната индустрия за много кратко време и с това решение отговаряме на повишеното търсене от различни компании, подчерта министърът на икономиката и индустрията Никола Стоянов
Днес правителството взе решение да създаде нова икономическа зона край София. Това е първата зона в България, която ще бъде профилирана да служи на един от най-основните приоритетни сегменти в българската икономика – автомобилостроенето и всички свързани с него индустрии. Това заяви министърът на иновациите и растежа Александър Пулев на съвместен брифинг с министъра на икономиката и индустрията Никола Стоянов в Министерския съвет. Поводът бе решението да се обособи нова икономическа зона край София, която да се изгради на мястото на бившето военно летище в с. Доброславци. Целта е да се привлекат стратегически инвеститори в автомобилния сектор, поради потенциала и приноса му за цялостния икономически напредък на България. За целите на управлението на зоната ще се създадено дъщерно дружество, което ще бъде част от „Национална компания индустриални зони“ ЕАД.
„Зоната ще се простира на площ от 290 хектара и ще се намира на 15 км. от идеалния център на столицата“, обяви още министър Пулев, като онагледи големината на зоната с над 200 футболни игрища. По думите му, зоната ще бъде дом на чисто производство, което ще отговаря на всички добри европейски практики и нуждите на хората в региона. Министърът посочи, че предстои изграждането на пътна и железопътна инфраструктура, както и всички необходими за целите на инвеститорите съоръжения. В инвестицията е предвидено и изграждането на социална инфраструктура – зелени площи, велоалеи, ще се осигурят зарядни станции за електрически автомобили, стана ясно още по време на брифинга.
„През последните месеци сме в много активен диалог с редица инвеститори от Европа, Близкия Изток, Азия с фокус сектор „Автомобилостроене“ и всички свързани с него индустрии. Става дума за проекти, които варират от 1.5 млрд. евро до 3 млрд. евро и които ще променят лицето на българската икономика, които ще създадат хиляди работни места. В момента сме на финалната права на преговорите“, добави още министърът на иновациите и растежа.
По думите му, много хора са му задавали въпроса защо в България няма привлечен голям международен инвеститор в сектор „Производство“, а отговорът за него е бил ясен – защото не сме имали качествена инфраструктура и професионално обособени локации и терени за целта. „Вече имаме, благодарение на работата на Служебния кабинет направихме основната и решителна крачка в тази насока. Успяхме с единство, с много ясна визия, с много ясна стратегия и приоритети, като започнем от ниво президент, премиер и всички министри, които участваха в създаването на работна група през последните месеци и стигнем до отличното ни взаимодействие с представители на местната власт“, посочи Пулев.
„Няма да спрем дотук, заложили сме всички перспективи да направим още две подобни икономически зони – в Южна и Северна България“, обяви още Пулев.
„С това действие даваме ясен знак, че държавата поставя приоритет на национално ниво в конкретен сектор на икономиката ни. България постигна голям напредък в автомобилната индустрия за много кратко време и с това решение отговаряме на повишеното търсене от различни компании“, подчерта от своя страна министърът на икономиката и индустрията Никола Стоянов. По думите му, в сектора работят 300 компании, осигуряващи над 67 000 работни места, а днес 80% от сензорите на автомобилите в Европа са произведени в България.
Министър Стоянов обясни, че предстои създаването на ново дъщерно дружество, което ще бъде подчинено на „Национална компания индустриални зони“ ЕАД (НКИЗ), което ще управлява и развива новосформираната икономическа зона. „Искаме да използваме натрупаната експертиза на НКИЗ в управлението и развитието на подобни зони, но същевременно ще дадем оперативност на новата структура, за да бъде максимално гъвкава и да гарантираме секторната ѝ специализация“, посочи още Никола Стоянов.